Pestprotocol

Pestprotocol ds. D.L. Aangeenbrugschool te Terneuzen 

 

Dit pestprotocol bevat een toelichting en het protocol zelf.  

 

  1. Algemeen gedeelte 

Welke lijn volgt de school om pesten te voorkomen?  

  • Door in één van de eerste schoolweken met de klas een protocol te maken met positieve regels; naleving hiervan wordt regelmatig ter sprake gebracht; 
  • Er wordt in deze weken met het oog op positieve groepsvorming een les over pesten gegeven en vinden er groepsvormende activiteiten plaats;  
  • Tijdens ouderbezoeken wordt gevraagd of ouders signalen hebben gekregen dat hun kind anderen pest, gepest wordt of aangeeft dat anderen in de klas gepest worden;  
  • Het pestprotocol wordt herhaald tussen de herfst- en kerst-, voorjaars- en meivakantie;  
  • Heftige conflictsituaties op het plein brengt de pleinwacht ter sprake, zodat iedereen op de hoogte is.  
  • Pesten / sociale veiligheid is een vast onderdeel van elke teamvergadering.   

 

Hoe handelt de school in pestsituaties?  

  • Allereerst een gesprek tussen pester en degene die gepest wordt; 
  • Voldoet dit niet, dan heel de klas erbij betrekken; 
  • Ouders erbij betrekken, eventueel informatie/artikelen meegeven; 
  • De leerkracht meldt de geconstateerde situatie aan het team; overigens is het onderwerp pesten op elke personeelsvergadering een vast agendapunt;                                     
  • De leerkracht licht eigen functioneren door: 
  • Hoe is zijn houding t.o.v. de klas, t.o.v. de leerlingen zelf? 
  • Hoe veilig voelen de leerlingen zich in de klas? 
  • Bij gebrek aan weerbaarheid, invoelingsvermogen en sociale vaardigheden van de leerling kan met ouders worden gesproken over eventuele sociale-vaardigheidstrainingen; 
  • Bij voortdurende escalaties op het plein wordt extra pleinwacht ingesteld; 
  • Van groot belang is regelmatig contact te houden met betreffende leerlingen, ouders te vragen of de maatregelen succes hebben of dat er andere stappen nodig zijn. 

 

 

  1. Specifiek  

Dit pestprotocol beoogt via samenwerking het probleem van het pestgedrag bij kinderen aan te pakken en daarmee het welzijn, zowel lichamelijk als geestelijk, van kinderen daadwerkelijk te verbeteren. Hierbij wordt gehandeld overeenkomstig het 6e gebod van de Wet des Heeren. 

Onder pesten wordt verstaan een langdurige en ongelijke machtsstrijd met altijd dezelfde winnaar en verliezer. Deze machtsstrijd komt tot uitdrukking in woorden en/of daden. 

Pesten is een wezenlijk probleem. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 350.000 leerlingen in Nederland slachtoffer zijn van pestgedrag. Pestgedrag is schadelijk voor kinderen, zowel voor de slachtoffers als voor de pesters. De omvang, zwaarte en gevolgen van het probleem leiden tot de noodzaak van een aanpak door alle opvoeders van jongeren, in het bijzonder door de ouders en door de leerkrachten. 

Pesten moet effectief aangepakt worden en hierbij zijn zowel de school als de ouders van belang. Het aanpakken van pesten is een gezamenlijke inspanning. Ouders stemmen met de inhoud van het pestprotocol, als onderdeel van de schoolgids, in door het ondertekenen van de identiteitsbrief die bij aanmelding van het kind is ontvangen.  

 

De school verbindt zich om het volgende te doen:  

  1. Een aanpak via en het werken volgens de vijfsporenaanpak; deze aanpak houdt in:   
  1. Het hulp geven aan het gepeste kind in de vorm van adviezen aan het kind en de ouders en zo nodig een sociale vaardigheidstraining; 
  1. Hulp aan de pester, in de vorm van een sociale vaardigheidstraining of een cursus in het omgaan met agressie; 
  1. Hulp aan de zwijgende middengroep door middel van het mobiliseren van deze groep; 
  1. Hulp aan de leerkracht, in de vorm van achtergrondinformatie over hetverschijnsel, zoals het kunnen signaleren van de oorzaken, gevolgen en concreteaanpakmogelijkheden; 
  1. Hulp aan de ouders in de vorm van achtergrondinformatie en adviezen. 
  1. Het bewust maken en bewust houden van de leerlingen van het bestaan van het probleem; 
  1. Gerichte voorlichting aan de ouders van de school; 
  1. Aanstellen van een vertrouwenspersoon op school voor het pesten; 
  1. Het aanleggen van toegankelijke, verantwoorde informatie over het probleem pesten, met speciale aandacht voor informatie voor de leerlingen; 
  1. Het beschikbaar stellen van middelen waarmee onder meer scholing voor het personeel, lesmaterialen, boeken en andere informatie kunnen worden aangeschaft; 
  1. Het uitwisselen van ervaringen met andere scholen 

Voor de toepassing van dit pestprotocol is de klachtenprocedure van de ds. D.L. Aangeenbrugschool van toepassing.